NÁHODNÁ ČÍSLA
V můžeme využít standardní funkce pro generování pseudonáhodných čísel.
srand() - funkce pro počáteční nastavení generátora náhodných čísel. Pokud funkci nepoužijeme, bude program generovat vždy stejnou posloupnost čísel. Generátor stačí inicializovat jednou na začátku programu.
rand() - funkce vrátí pseudonáhodné celé číslo v rozsahu 0 až RAND_MAX (nastavená konstanta). Pro požadované omezení rozsahu čísel můžeme využít operátor % (zbytek po celočíselném dělení).
//potřebujeme stdlib.h
srand( (unsigned) time(NULL) ); //inicializace generátora
x1 = rand() % 20; //celé číslo z intervalu <0,19>
x2 = rand() % 20 + 1; //celé číslo z intervalu <1,20>
x3 = rand() % 11 + 20; //celé číslo z intervalu <20,30>
x4 = rand() % 21 - 10; //celé číslo z intervalu <-10,10>
//obecne: x = rand() % (delka_intervalu+1) + spodni_hranice_intervalu
BARVY V PROGRAMU
Jednoduché nastavení barev můžeme zajistit použitím funkce system("color .."). Jako parametr doplníme 2 hexadecimální čísla barev - první je pozadí, druhé popředí. Barevně se změní celá aktuální obrazovka.
Číselné označení barev zjistíme příkazem help color v příkazovém řádku operačního systému.
system("COLOR FC"); //změní barvu celé obrazovky (bílé pozadí, červené písmo)
Pro pokročilejší práci s barvami použijeme funkci SetConsoleTextAttribute() z knihovny windows.h . Uvedená funkce nastaví barevné schéma (pozadí a barva textu) pro další výpisy, aktuální obrazovka se nemění. Nastavení různých barev dohledáme na internetu.
HANDLE hStdout = GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE); //nastavení výstupu
SetConsoleTextAttribute(hStdout,FOREGROUND_RED); //červený text